[The Stage Concept: 1. Qualitative differences; 2. Structured wholes; 3. Invariant sequence; 4. Hierarchic integration] [...] Werner, we remember from Chapter 4, described hierarchic integration as a process that occurs alongside differentiation, and Kohlberg believes his stages represent increasingly differentiated structures as well. Kohlberg points out that the stage 5 value on life, for example, has become differentiated from other considerations. Stage 5 respondents say that we ought to value life for its own sake, regardless of its value to authorities (stage 1), its usefulness to oneself (stage 2), the affection it arouses in us (stage 3), or its value within a particular social order (stage 4). Stage 5 subjects have abstracted this value from other considerations and now treat it as a purely moral ideal. Their thinking, Kohlberg says, is becoming like that of the moral philosophers in the Kantian tradition (1981, p. 171). [...] [The Stage Concept: 5. Universal sequence] (CRAIN, 1985). | [O conceito de estágio: 1. Diferenças qualitativas; 2. Totalidades estruturadas; 3. Sequência Invariante; 4. Integração hierárquica] [...] Werner, lembramos do capítulo 4, descreveu a integração hierárquica como um processo que ocorre ao lado da diferenciação, e Kohlberg acredita que seus estágios também representam estruturas cada vez mais diferenciadas. Kohlberg ressalta que o valor do estágio 5 na vida, por exemplo, se diferenciou de outras considerações. Os entrevistados do estágio 5 dizem que devemos valorizar a vida por si mesma, independentemente de seu valor para as autoridades (estágio 1), sua utilidade para si mesmo (estágio 2), o afeto que desperta em nós (estágio 3) ou seu valor dentro uma ordem social particular (estágio 4). Os sujeitos do estágio 5 abstraíram esse valor de outras considerações e agora o tratam como um ideal puramente moral. Seu pensamento, diz Kohlberg, está se tornando semelhante ao dos filósofos morais da tradição kantiana (1981, p. 171). [...] [O conceito de estágio: 5. Sequência Universal] (CRAIN, 1985). |